Semangat sang saka biru


Aku tak minat nak cerita bab polis ni sebenarnya.Aku cuma terpanggil bila aku baca banyak artikel pasal polis ni..Polis salah guna kuasa,keganasan polis,dan isu yang paling kerap dikatakan ialah isu polis dan rasuah,..Okla,aku nak cakap kat sini..Aku ni boleh dikatakan tidak terpisah dari dunia polis ni(walau aku bukan polis dan bukan SUKSIS).Tapi jiwa polis tu masih menebal dalam diri aku.Aku meminat polis bukan sebab nakkan kuasa dan harta(kalau nak semua ni,jadi diktator la.),aku pun tak pasti kenapa semangat sang saka biru ni kuat betul dalam diri aku.Walau aku pun tak suka sangat polis kat luar ni.Mari kita berbicara dari sudut lain.Polis ni apa?Anjing kerajaan?Penghalang kebebasan?Aku tengok ramai orang hina sangat dengan polis ni.Seolah-olah mereka mulia sangat.Tapi bila ada masalah,cari polis gak.Apa cerita?Report polis gak walau kutuk polis.Kata polis tak adil la,tapi report polis gak..Aku tak faham la manusia ni.Anda lupa yang polis ni manusia gak.Mereka ni sama macam kita.Tentang rasuah tu,aku tak leh kata apa la.Mana ada benda yang betul-betul telus kat dunia ni.Tak banyak,sikit fault dia.Poyo la ada yang kata nak wujudkan dunia yang tiada rasuah dan keadilan mutlak kat dunia ni.Mana ada..Manusia beb..Alim dan skema mana pun,lama-lama terima gak rasuah ni.Balik pada tajuk asal la,jangan la duk hina polis ni.Kita jangan nampak keburukkan diaorang jek.Nilai pengorbanan dioarang macamana?Bila polis mati kena tembak masa bertugas atau K.I.A,semua orang buat bodoh jek.Macam takde nilai.Tapi bila ade kes yang melibatkan polis,dijaja sampai orang naik jemu dengar.Lepas tu,muncul "hero" yang kata diaorang ni lebih hebat dari polis,tahu undang-undang(Si murai penipu la ni).Sudahlah,Korang pun POYO!!Tapi,walau macam ni,sebagai manusia biasa,aku TIDAK MENAFIKAN HAK KORANG..
Aku bukan nak sebelahkan sesiapa..........Renung-renungkanlah.....

 

4 Responses to Semangat sang saka biru

  1. GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr Says:
    teringat masa kecik2 dlu main polis sentri smbil nyanyi..

    'polis sentri one tu jaga polis mati pencuri jaga...'

    huhuhu..
  2. Muhammad Syukri Sa'adon Says:
    Emosional nampaknya tu..

    Sabor je la, dia orang tu memang macam tu..

    Bila dia orang panggil polis sebagai anjing bermakna mereka bukan hina polis je tapi hina anjing sekali..ada ke patut anjing disamakan dengan polis, tu penghinaan terhadap anjing2..

    Penghinaan yg dilemparkan terhadap seseorang akan dilemparkan semula kpd mereka yg suka main lempar2..tak pasal2 kena penampar
  3. The Street Ruffian Says:
    Aku tak emosi..Tapi aku tak puas hati..Sapa diaorang nak kata macam tu?Anjing pun lagi mulia dari diaorang tu.HAhahahaha
  4. Nox Says:
    Aku nak memetik kata-kata Lin Yutang : Bila terlalu ramai polis, tiada kebebasan, bila terlalu ramai tentera, tiada keamanan, bila terlalu ramai peguam, tiada keadilan.