Kembara Seniman Jalanan

Kembara Seniman Jalanan(bukan keta kembara aku),aku teringat kandungan blog saudara noxarsenic yang menyebut tentang filem ini dulu,watak utama dalam filem ini adalah M.Nasir sebagai Bujang dan Pian Habib sebagai Osman..Filem ini mengisahkan survival seorang penghibur yang mempunyai matlamat perjuangannya sendiri disamping mengejar cita-citanya.Bermula perjuangan dari jalanan sehingga menjadi ikon kepada masyarakat.Itu bukan satu kejayaan yang kecil dan mudah diperolehi oleh sesorang.
Bila aku tengok filem ini(aku peminat filem2 era 70an dan 80an),aku dapati,setiap filem itu mempunyai mesej tersendiri.Ia banyak memaparkan survival masyarakat ketika itu.
Bila aku fiqir2,aku pun nak rasa pengalaman macam tu,bermula dari insan yang kecil,sehingga menjadi orang yang hebat..Hahaha..Begitu besar angan-angan aku.Tapi siapa yang tahu pada zaman akan datang.Permulaan hidup aku ini,hampir sama dengan jalan cerita ini.Adakah akhirnya juga sama?

Berjalan di tanah gersang

Mentari mencekam dada

Debu-debu di jalanan

Menjadi teman setia

Tiada lain tujuanku

Hati emas yang ku cari

Kisahnya di hujung dunia

Mengapa tak ku temui

Oh! terdengar suara halus

Bagai dengar dan menghilang

Katanya pulanglah oh! anakkuIa tiada di sini

Kembara

Puas sudah ku mengembara

Ke mana perginya

oh! cahaya

Mencari hati emas bukannya mudah

Di masa kini adakah kau peduli

Mungkinkah dikau miliki

Hati emas murni suci

Inginku menjadi sahabatmu

Hingga akhir hayat nanti

Kembara

Puas sudah ku mengembara

Ke mana perginya

oh! cahaya

Mencari hati emas bukannya mudah

Mungkin selamanya takkan aku temui

Lirik lagu Hati Emas Oleh M.Nasir

 

1 Response to Kembara Seniman Jalanan

  1. Jawahir Says:
    haha~
    masa jalan2 naik gunung jerai,
    tba2 ad lagu hati emas,
    teringt kembara seniman jalanan..
    =)