Apa punya tur..

Hahahaha.Hari ini aku nak mengutuk..Aku bengang la dengan budak-budak universiti ini.Tak pernah nak fiqir jauh.Setakat tu jek.Bila tanya,jawapannya ialah MALAS..Aku tengok deme ni pandai dari aku.Pointer exam always 3 keatas.Aku sedar la aku ni kurang bijak dari diaorang dan mungkin aku tidak berhak cakap macam ni pada diaorang kerana mungkin diaorang ni golongan elit.Hahahaa

Tapi selaku manusia,aku nak ingatkan jek..Bukan apa,sama-sama mengingat.Betul tak?Aku sedar aku kurang bijak tapi aku risau aku ni esok yang pijak diaorang balik.Takpekan?Bila tanya,nak jadi apa lepas grad?Nak jadi PTD(pegawai takbir diplomatik).Sebab apa,nak gi oversea.Dalam hati kecil aku yang hina ni,berfiqir,benda lain diaorang tak nampak kew?Tak ade niat nak bantu sesama manusia.Nak hidup mewah.Terkenal dan berstatus kelas tinggi.Bila grad jek,terus nak jadi boss.Mana boleh adik-adik.Kena mula dari bawah..Silap hari bulan,pegawai dipijak orang bawahan.Kenapa?Orang bawah banyak pengalaman.Ilmu yang paling berharga dari ilmu akademik.Ilmu akademik itu panduan sahaja.Merangkak sebelum bertatih.

Disini aku nak tinggalkan soalan,apa yang menghalang mahasiswa dari berfiqir keluar dari fakta yang ada pada buku?Tolong komen..Kalau salah pendapat saya pun,tolong tegur..Jangan malu dan segan.Kita sama-sama belajar.

 

2 Responses to Apa punya tur..

  1. Andin Muhammad Syukri Says:
    mereka dah diajar dari dulu lagi untuk sentiasa ikut buku..cikgu2 kat sekolah pun selalu mengajar ikut buku..mungkin jugak mahasiswa/i terikut-ikut cikgu2 mereka ni..

    banyak persoalan mempunyai jawapan yg tersedia di dalam buku tetapi kadangkala jawapan tiada dalam buku, oleh itu kita kena berfikir diluar kotak supaya kita tak dilabel sebagai penghafal sahaja..bila kita berfikir di luar kotak maka kita akan menjadi seorang yg kreatif dan kritis dalam mengeluarkan pandangan dan pendapat tanpa merujuk buku..
  2. iluvcolours Says:
    stuju ngan en. syukri...konsep pelaziman telah berlaku di situ..kecik2 dh disogokkan ngan buku teks...tebal2...berat2...asal exam je,bru nak crik blik buku..sebab ap?mereka fikir dlm buku la yg pling lengkap..memeng btol..tp klu mereka berfikir di luar peanut shell(madam BI ak slalu sebut ni menggantikan tempurung kelapa),nota yang diorng wat tu lebih efektif dr pembacaan buku di waktu exam..

    berfikir di luar fikiran(faham x??) membuatkan kita lebih mengerti persoalan dari pelbagai sudut yg berbeza..klu ikut buku,kita akan rase terikat n had 2 follow the steps provided..sebab tu bila tny budk2 besar nk jd pe?nk jd cikgu..sebab pe?minat...xde jawapan len ke???

    kesimpulannya,otak manusia lebih hebat dr teknologi apatah lagi buku...why not kita guna secara optimum utk dptkan hasil yg paling maksimum...xleh gne otk secara maksimum sebab ak takut nti jd gile lak...hehe